Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-14, 11:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
I somras på Sifnos så var det en bofast person som berättade att när vi turister ständigt matar öns vildkatter om somrarna, så gör det att de i längden förlorar sin förmåga till att jaga eget byte för föda.
Och därmed så svälter de under vinterhalvåret. Hur är det med det där egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag hörde senast på Amorgos en tavernaägare som beklagade sig över att vi turister matar katterna vid bordet, pga detta så svälter många katter och dör under vinterhalvåret då tillgången till mat inte är lika stor...
Det där hör man även från turister. Men jag håller inte med. Jag tycker INTE att man ska mata katter så att det stör någon annan - tavernagäster, servitörer osv. Men precis som Eva säger, katter förlorar inte förmågan att jaga för att de serveras. Visst är det sant att många dukar under vintertid - men de skulle duka under även sommartid om de inte fick mat.

Öbor som är så rädda att katterna ska bli bortskämda med mat borde försöka göra något åt sophanteringen istället. Min bild är att soptunnorna, som ofta står öppna och med en massa lösa sopor omkring, är katternas främsta födokälla.
Svara med citat