Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-22, 14:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
utan det är tidens anda. Idag tar många sig rätten att vara egoistiska, kunskap om kultur i dess hela bemärkelse, religion och traditioner är ibland försvinnande liten. Eva
Precis så tänker jag också. Det är tidens anda. Efter 60- och 70-talens kollektivism är det nu individualismen som hyllas i alla tonarter. Och baksidan av individualism är egoism. Jag tror att det är det som ligger bakom det vi diskuterar här. Vill jag vara naken så är jag naken, har du ont av det så är det ditt problem. Vilket är ett förfärligt sätt att förhålla sig till andra männniskor.

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Grekland erbjuder oss alla att vara någon annan än den vi vanligen släpar på. Erbjuder ett alternativt jag.
Så brukar jag tänka, fast i positiv mening. I Grekland blir jag den jag vill vara. Livet där är rena medicinen för mig, den där enkelheten som Janne beskriver så fint i sin text om Agathonissi tar fram mitt bättre jag.

Men att det också, för en del, innebär att de lämnar normer, hyfs och sans hemma - visst är det så. Och det är beklagligt.
Svara med citat