Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-22, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Nerano Visa inlägg
Jag har inte påbörjat någon detaljplanering men har tänkt att vi börjar med några dagar på Kreta för att sedan åka till Karpathos 5-7 dagar och sedan åka tillbaka till Kreta, det beror lite på förbindelserna med båt o.s.v.
Det finns båtförbindelse mellan Heraklion och Karpathos några gånger i veckan. Båtresan tar många timmar för färjan (Preveli) går via Sitia (också Kreta) och Kassos innan den kommer fram till Karpathos.

Citat:
Jag har tittat lite på boende i Zaros och det ser väldigt fint ut men jag har svårt att blida mig en uppfattning om byn i övrigt.
Jag gillar Zaros väldigt mycket, men det finns inte mycket att göra där, det är en liten by, men det finns mycket att se och göra i omgivningarna. Om ni åker ner till sydkusten så hittar ni många trevliga turistorter som inte är lika exploaterade som de på norra kusten. Mirtos är mycket trevligt. Ni kan göra som vi alltid gör, hyra en bil och bo några nätter här, och några där. Stanna där ni tycker att det ser fint ut.

Citat:
Är det rimligt att tro att man kan lösa boende på plats (förutom de första 2-3 nätterna) i början på juli eller är det så pass mycket turister då att vi blir väldigt begränsade?
Ni bör kunna ordna boende på plats den tiden på året.

Citat:
Vi har tänkt att hyra bil under vår vistelse men nu undrar jag om det är smartast att hyra en bil på Kreta och sedan ta den på färjan till Karpathos (om vi nu åker dit) eller är det bättre att hyra bil på respektive ö?
Bäst är att hyra på respektive ö. Dels är det dyrt att ta med bilen på färjan, dels är det sällan tillåtet att göra det. Försäkringen gäller oftast inte på mer än den ön ni hyra på.
Svara med citat