Med en femåring är det bara en strand på nära håll, och det är bystranden i Livadia. Den är en lång, underbar klapperstenstrand. Solstolar och parasoller om man vill ha det, men man kan också kampera på egen hand på delar av stranden. Den är inte långgrund men heller inte brant ner i vattnet, mer ett mellanläge. Vattnet är kristallklart. Jag som älskar stenstränder har Livadiastranden på min grektopplista.
Längs hela stranden finns en bilfri strandpromenad, och på andra sidan den ligger många tavernor. I princip kan alltså femåringen själv bada medan föräldrarna avslutar lunchen.

Förra året träffade jag en båtluffarfamilj med två fyraåringar. De bodde vid strandpromenade och jag såg flickorna bada både tidigt och sent, de kunde bara gå de få stegen från uteplatsen till havet när de ville. De hade det jättefint.
Därutöver kan man åka buss till Eristos - jättestor vik med sandstrand, som jag personligen inte tycker är särskilt fin. Ingen guldgul sand. Men själva viken är vacker.
Sedan återstår stränder dit ni bara tar er med båt, moppe, bil eller på vandring. Skafi är en favorit för mig, en dubbelstrand med klappersten. Plaka är en lite brötig strand med påfåglar som kanske är spännande för en femåring. Lethra, en annan vacker strand, funkar det bäst att åka båt till med ett barn i sällskapet.
Agios Sergios har en mycket fin stenstrand. Dit tar man sig med samma båt som jag nämnde tidigare - en utflyktsbåt som åker till olika stränder olika dagar.