Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
Vad är det för skillnad på Blonde och White? Det måste vara så att White dricker man, när man vill ha en vit vecka!
/Netwolf
|
Alltså......utan att ha konsulterat mer exakta uppgifter så är min egen erfarenhet att "Blonde" är en variant på "lager", och lager en variant på pilsner. Varför detta nu kan betraktas som lite krångligt, det är att en pilsner OCKSÅ är en lager, men innehåller betydligt mer humle = högre beska. En lager är i regel inte så besk, det finns inga exakta gränsdragningar mellan dessa sorter, blonde kommer sig av att man rent marknadsföringsmässigt har valt den benämningen.
Volkans egen beskrivning av sin Blonde säger att den innehåller vete. Därför är det förbryllande just i detta fall att deras "White" (som de inte ens har lagt in över huvud taget på sin sida) ju ÄR en veteöl. Men utan beskrivning av den så går det inte att göra en rättvis jämförelse av Blonde och White.
Jag skulle GISSA att deras White är en mycket lätt veteöl, hela familjen veteöl har sina "ups and downs", det finns fantastiska sorter, det finns hemska. Som vi gjorde i fjol, drack varsin Weihenstephan veteöl inne i Ermoupolis på Syros, det var en otrolig höjdare, så mycket bättre veteöl finns inte, fast det var ju vad VI tyckte, då !!
För att krångla till det ytterligare (teoretisk ölkunskap ÄR inte lätt, dessutom tråkig) så kan jag även tänka mig att Volkan White kanske är i närheten av en s.k. "Saison", en belgisk variant av väldigt ljus öl som jag i skrivande stund inte vet exakt om den ska/brukar innehålla vete eller ej?
Volkan Blonde innehåller även honung från Santorini, samt Citron (uttalas väl K, inte C om jag är rätt underrättad?) vilket jag i och för sig tycker är lite märkligt. En väldigt söt ingrediens och en väldigt sur, hur detta ska kunna balansera och bli en lageröl återstår ju att se.
Så där, VAKNA......nu har jag berättat färdigt
Jag kommer själv inte att beställa dessa nya, vi kommer att finna dem i Grekland i sommar. Har för mig att vi köpte dessa sorter i fjol, hade de gjort bra intryck på oss hade vi kommit ihåg hur de var men de var nog tämligen slätstrukna. Minnet sviker......
/Hasse