Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-18, 18:20
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Messinien & Laconia

Platser jag absolut vill besöka på sommarens ev resa till Peleponnessos är: Mystras och kanske någon mer bergsby, Areopolis, Dirosgrottorna, Ancient Messini.
Och bad på västkusten. I kanske Finikounda ett par dagar om möjligt är med bussförbindelser. I annat fall Koroni.Kommer i huvudsak att resa med lokalbuss och har kollat så långt det nu är möjligt att bussförbindelser finns mellan nämnda platser.Kommer att övernatta i Areopolis, Mystras eller i närheten och om nödvändigt även i Kalamata innan jag stannar för ett par dagar eller fler i Finikounda eller Koroni.
(En avstickare till Nafplio är självskrivet för ett par dagar antingen i början eller slutet av resan.)
Nu undrar jag vilket som är den smartaste vägen.

1. Från Kalamata till Sparta och därifrån vidare till Mistras sen tillbaks till Sparta och därifrån till Gythio för bussbyte till Areopolis. Men i sådana fall verkar det ändå som att jag måste tillbaks till Kalamata för vidare färd till Finikounda. Kan inte hitta info om att det går båtar till närheten av Finikounda från Gythio. Ngn som vet?

2. Eller är det klokt att börja med Areopolis och Dirosgrottorna direkt från Kalamata och därefter resa uppåt i provinsen till Sparta och Mistras och från Sparta sen vidare tillbaks till Kalamata och där byta buss till Finikounda och Methoni?

3. Har även lite funderingar ang. Finikounda. Vill stanna ett par dagar på Guldkusten men tvekar mellan att bo i Finikounda eller Koroni. Koroni har jag läst mkt om men hur är Finikounda som by. (Att stränderna är rent magiska och många intill byn har jag förstått.)?

Senast redigerad av Thira den 2015-05-18 klockan 18:41.
Svara med citat