Sv: Utflyktsförslag, ja tack!
Jag tar mig friheten att återge detta Fysimeras/Annas, inlägg;
Fysimera 2015-05-09: Imbros-ravinen är vacker och omväxlande med olika vårblommor. Längden 8 km, vandringstid ca 2-2,5 timmar.
En fin liten ravin ligger mellan byarna Sirikari och Polyrinia, längden ca 5 km och vandringstiden 1,5-2 timmar. Jag vandrade där just idag och vi såg en hel del gåsgamar som har sina nästen i ravinväggarna, såg faktiskt en gåsgam som satt "hemma hos sig" i en grottöppning. Det är faktiskt många olika fåglar som bor där. Vi såg även en kungsörn och en del korpar, svalor, ormvråk samt lyssnade på Aten (Minerva)-ugglan. Några resebyråer har iaf tidigare ordnat utflykter till denna lilla pärla till ravin. Om du inte hittar någon färdig utflykt dit kan man hyra bil och ta sig till Polirinia (kortare resa än till
Tre egna förslag är:
En av de tre stora stränderna i väst;
En tur upp i Vita bergen och Omalosplatån med lammkottletter och kanske Gåsgam. De senaste är levande.
En tredje är att med bil färdas via Vrisses, Askifouplatån, Chora Sfakia; Anopoli ända fram till Aradianaravinen. Trippen innebär att man rundar Vita Bergen; först österut, sedan söderut, sedan västerut, norrut.
En tripp med mycket Kreta. Ett av mina standardförslag som bör åtföljas!
|