Sv: Koufonissi eller Donoussa?
Det där med "begränsat utbud av matställen" på Donoussa är något jag ännu inte förstått mig på. Det byggs fler och fler hotel på ön, antalet rum ökar snabbt, men samtidigt stänger man tavernorna. Förra sommaren fanns det fem tavernor i byn, men i år finns det bara tre. För tydligen är det så att man kan tjäna mer pengar med en mindre arbetsinsats genom att ha ett hotel och hyra ut rum, än man kan göra genom att driva en taverna och servera mat. Alltså byggs det flera hotel varje vinter, men inga nya tavernor. Aposperitis som var en av de bättre tavernorna på ön, har stängts för ett par år sedan och byggts om till att enbart vara hotel. I år har det vissa kvällar varit ganska fullsatt på tavernorna redan i maj, och jag är faktiskt lite nyfiken på hur det egentligen fungerar i juli och augusti...
Även om jag tillbringat mest tid på Koufonissi och Donoussa så har jag också besökt Iraklia och Schinoussa, och min personliga uppfattning är att de två sistnämnda är de som är mest rofyllda. Åtminstone i juni när jag varit där.
/ LG
|