Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-17, 09:39
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: Albanien igen :)

Nere i byn igen blev visade till en liten ostfabrik där det tillverkades härliga läckerheter för hand av uteslutande fårmjölk, både av fetatyp och en hårdost som motsvarar den grekiska varianten Kasseri, eller kanske Kefalotiri. Vattnet till fabriken togs direkt från en liten fors i närheten. Där arbetade 3 gubbar under sommarmånaderna med ostproduktion, osten såldes sedan till försäljning på marknader i regionen, eller i Tirana. Vilket bidrar till byns försörjning. Och ostarna var himmelskt goda, jag lovar

Albanien är fortfarande en av Europas fattigaste nationer, med utbredd korruption på alla nivåer…. Men när man såg och upplevde detta, naturen, klimatet och de vänliga människorna som stretade på med sina enkla liv på ett bra vis, så tycker jag ändå där finns hopp och en rikedom som jag hoppas landet förvaltar på ett bra sätt i framtiden.

OSTFABRIKEN

FORSEN

FETAOST-TILLVERKNINGEN

"Skattkammaren" här är slutskedet av tillverkningen av hårdosten, där ostarna vänds och saltas regelbundet under någon månads tid. Utrymmet ligger under marknivå för att hålla en jämn och sval temperatur. Sedan är de färdiga för försäljning och förtäring. Mums filibabba

Svara med citat