Hej igen!
Hehe, oj. Tanken bakom den långa och utförliga beskrivningen var ju att göra det lättare, inte tvärtom!

Försökte vara så noggrann och specifik jag kunde - och skapa en tydlig bild av oss - för att förenkla i sållandet av alla öar.

Men förstår om mitt inlägg mest såg ut som en lång och omöjlig kravlista... Som jag skrev var inte idén att allt det skulle uppfyllas, utan att hitta en ö som är så nära detta som möjligt!
Men ska försöka beskriva det vi söker lite mer konkret. Jag kanske krånglade till det lite i förra inlägget.

Vi vill till en ö som inte är alltför "turistig" där vi kan koppla av och äta god mat. En rogivande och mer genuint grekisk ö. Detta är som sagt nummer ett på önskelistan. Och att det inte är "turistigt" innefattar alltså bl.a. stränder utan packade solstolar, musikbarer, aerobics-pass, massa bananbåtar, donut-försäljare som går runt och ropar osv. Det innefattar också att vi slipper dunkande diskotek med fulla turister och ett hotell utan pool och bamseklubb. En plats som är mindre "turistig" och mer genuint grekisk helt enkelt. Har läst igenom beskrivningarna av samtliga öar här på Kalimera, och har lyckats få ihop en rätt lång lista av öar som verkar mindre turistiga. Men eftersom alla låter så fantastiska, och vi inte kan välja, och definitivt inte kan åka till alla, så la jag till några kriterier för att hjälpa till att sålla bland dem... Men det jag beskrivit ovan är som sagt viktigast (där har ni min tredjedel!)
Men om ni, som jag, tycker att detta stämmer in på lite för många öar, så kan jag nämna några fler saker som vi hade uppskattat på resan. Det är alltså inga krav, allt måste inte stämma. Men vi väljer gärna den ö som kommer närmast detta.
- Någorlunda smidig resväg. (Men vi måste inte bo på samma ö som flygplatsen, lite mer än så kan vi anstränga oss!)
- Inte behov av att hyra bil för att ta sig till strand och andra ställen.
- Nån fin strand för sol och bad (vilket verkar finnas på nästan alla grekiska öar, så det lär inte bli så svårt...)
- Möjlighet att vandra i vacker natur (ca en dag)
- Eventuellt hyra cykel/moped för utforskning av ön en dag om det inte är för dyrt.
- Närhet till nån mysig by där vi kan äta på kvällen och ha lite olika alternativ att välja mellan. Dvs. inte en superliten by med bara två tavernor. (Att jag är fiskätande vegetarian borde inte bli nåt problem eftersom medelhavsmat brukar innefatta en hel del fisk, men om det bara finns t.ex. två tavernor blir det nog svårt för min del om jag inte vill äta samma mat varje kväll...)
Hoppas ni kan se detta som hjälp att förstå oss som resenärer, inte krav som krånglar till och försvårar. Tycker inte själv att det verkar för mycket för en vecka...
Xenos, ja, på ett sätt har vi bestämt oss eftersom vi är sugna på Amorgos. Tycker den ön verkar stämma in på våra önskemål. Men vi är osäkra på om den är för svår att ta sig till bara... Så vi vill gärna ha förslag på andra öar också!

Vi kan tyvärr inte ändra datum för resan.
Kajja, tack för tipsen om hotell! Det ska vi tänka på när vi väljer.

Skiathos måste vi dock räkna bort då vi inte kan flyga dit, för dyrt. I inlägget ovan har vi listat de flygplatser vi hittat billiga resor till. Men tack för tipset!
Inkfish, härligt att höra om Amorgos! Men misstänkte att vi kunde få problem med Amorgos av de anledningar du beskriver... Hoppas på tips om likvärdiga öar!