Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
...Det känns befriande med böcker som inte nödvändigtvis handlar om folk från andra delar av Europa som flyttar till Grekland och beskriver hur "charmigt excentriska" grekerna är...  sådana finns det bara alltför många av. 
...
Karin
|
Tack för ett utmärkt tips om facebooksidan. Och jo det finns allt för många böcker med ovanstående inriktning. I mitt personliga giftskåp återfinns således Byron Ayanoglus "Tillbaka till Kreta" till exempel.
De goda böckerna i genren får i stället lokalbefolkningen att framstå som klok (anpassad som den är till rådande förhållanden) och även författaren att framstå som klok eftersom han inser det. Det blir han eftersom jag har Staffan Stolpe och Göran Schildt i tankarna. Nej, förresten Joanna Nicklasson-Mlynarska och Mikael Backman glömde jag. Deras bok om etableringen på Lesbos var trevlig. Har annars fått ett intryck av att anglosaxiska författare gärna hemfaller åt att beskriva underliga "natives" medan skandinaver snarare beskriver sina egna underligheter när de hamnar i en okänd men sedan länge etablerad kultur. Men det är givetvis en fördom från min sida.