Sv: Nytt grekiskt vin
Ärlighet varar längst.........
Har nu testat detta vin och jag säger omedelbart att det får betyg "inte godkänt".
Orsak?
Samma tillverkare gör "Ramnista" som dessvärre bara finns kvar i ett fåtal butiker numera. Ramnista har varit en succé en kort tid i Sverige. Då detta vin har druvsorten Xynomavro till 100% så hade jag stora förväntningar på Ktima Kir-Yanni Yianakohori Hills.
Men då jag fann att druvblandningen var "misstänkt konstig" så blev intrycket efter provsmakning dessvärre enbart negativ. VARFÖR byter tillverkaren inriktningen från att ha enbart Xynomavro i Ramnista till att i detta vin blanda den med 30% Merlot och 20% Syrah???
För det första så är druvorna Merlot och Syrah inga man blandar ihop hur som helst då de lätt kan göra ett vin till en negativ upplevelse. Xynomavro som är tuff, ordentligt stram och sträv förtjänar att vara ensam druvsort i ett rött vin. Tillsammans med Merlot och Syrah så uppstår en obalans och en mycket negativ smakbild som jag tyvärr inte trivs med. Jag är en riktig "druvnörd" som har svårt med blandningar av druvsorter som kan ge liknande negativa intryck.
Detta vins obalans enligt mitt intryck, samt dess "tyngd" gör att jag har svårt att förstå vilken slags mat som det i så fall passar till? Köttgrytor i all ära, kanske det? Definitivt inte till lättare maträtter, grönsaker som exempel.
Men jag låter er andra testa själva. Okej, jag har skrivit ner detta vin helt och jag står för intrycken jag fick. Men vi har olika förutsättningar inför doft och smak och hur intrycken blir i slutändan så låt er inte nedslås av vad jag tycker.
/Hasse
|