Visa ett inlägg
Gammal 2016-02-10, 12:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Valutaväxlingspåslag

Jag tycker att jag har lyckats väl i mitt kortval. Har innan haft Coop MedMera Betala Efter. Men har sedan en tid tillbaka Coop MedMera Mer och min fru har ett extrakort kopplat till samma konto.

Det kortet använder vi till att betala ALLT med. Det är ett MasterCard och är gångbart i hela världen. Hemma i Sverige betalar vi i princip aldrig något med kontanter utan allt går på kortet. Faktura kommer månadsvis och betalas i slutet på efterföljande månad och då blir det ingen ränta för den c:a 1,5 månaden kredit som det blir.

En fördel har ni tidigare i tråden redan pekat på. Det är 0 i uttagsavgift och 0 i valutapåslag när vi tar ut pengar utomlands. DÅ FÖRUTSATT ATT MAN INTE TAR UT PÅ KREDIT PÅ KORTET UTAN ATT MAN SÄTTER IN SÅ ATT MAN HAR ETT TILLRÄCKLIGT PLUSSALDO FÖRE RESAN.

Men en annan finess är att allt som betalas med kortet ger bonuspoäng. Dubbla poäng för köp i Coop o partners och en poäng per krona för alla andra betalningar. Om man samlar på sig så ger det på sikt mycket poäng som dels kan användas för köp av vissa varor i Coop, men också till mycket annat. T ex hotellboenden, resor mm. Vi har valt att växla våra poäng mot EuroBonuspoäng hos SAS som vi sedan använde i höstas till att köpa varsin flygbiljett till Aten.

För att boosta poängsamlandet började jag också att betala våra räkningar via Coop/Betalo/MedMerakortet. Det var då kostnadsfritt och gav poäng på alla räkningar jag betalade. Men det var tydligen bara i början som det var avgiftsfritt. Sen började de debitera en %-avgift på varje räkning och då fick det vara. Men det blir mycket poäng ändå, så nästa år kan vi nog växla till oss en ny flygresa.

Självklart betalar jag med kortet även alla resor som vi bokar. Det blir många sköna poäng.

Masse
Svara med citat