Ämne: Upphovsrätt
Visa ett inlägg
Gammal 2005-02-15, 12:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Upphovsrätt

Citat:
Ursprungligen postat av PO

Hepp!

Jag känner mig genast träffad med gårdagens Guinness--reklam.
Jag lägger inte ut någon annans bild om jag inte är bra säker på att det är tydlig reklam eller dyl. som är gjord för att visas/spridas. Men rent juridiskt har jag säkert helfel.

Kanske måste vi då också skriva Mythos när vi diskuterar pilsner, varumärken är ju också skyddade. Och att länka till andras bilder/artiklar är inte heller så enkelt, många webbplatser har en finstilt sida där detta kallas 'djuplänk' och är strängeligen förbjudet.

Frågan för mig är; kan jag ställa till det för Janne/Kalimera är det tvärstopp, men för egen del kan jag sticka ut nacken och 'ta smällen när den kommer' jag tvivlar nämligen starkt på att exempelvis Guinness skulle stämma mig om jag visar eller nämner dem i en diskussion om öl.

Jag skulle vilja att ett diskussionsforum kunde fungera som om vi träffades på gatan och nå´n pekade och sa "kolla vilken stor Coca-Cola skylt" och se´n var saken ur världen. Eller som en videokonferens där vilka bilder som helst rullar runt på nätet en stund för att sedan glömmas.

//PO

* Det var mycket riktigt Guinnessbilden som gjorde att jag kom att tänka på detta, fast inlägget var absolut inte tänkt som en rak höger till dig PO, utan var ett allmänt påpekande. Det hoppas jag också att du tog det som.

* Ofta är reklambilder som har lite av "logga-form" över sig, till exempel Guinessflaskan, fria att använda. Detta helt enkelt för att de ju i sig innebär marknadsföring för produkten. Det svåra när man "lånar" en bild är ju att veta om det är så. Fast jag tror defintivt som du att Guiness inte bryr sig, eller snarare att de tackar och tar emot!

Det är ju när det gäller helt andra typer av bilder som det kan uppfattas som allvarligt av upphovsrättsinnehavaren.

* När det gäller varumärkes-skydd så innebär det inte att man inte får nämna produktnamnet i text, utan det handlar om helt andra saker, till exempel att man inte får ge en annan produkt samma eller ett alltför liknande namn.

* Om sajten inte har någon ansvarig utgivare (vilket jag tror gäller för Kalimera, rätta mig Janne om jag har fel) gäller Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Den säger att om något olagligt publiceras i forumet, så måste sajtägaren ta bort inlägget så snart som möjligt, men denne har inte det juridiska ansvaret, utan det har den som skriver inlägget.

Det finns nästan inga svenska domar i sådana här frågor. Däremot förekommer det ganska ofta uppgörelser mellan upphovsrättsinnehavare och internetanvändare, där den som olovligen använt text och/eller bild på sin hemsida helt enkelt faktureras för tjänsten samt skadestånd.

* Det du säger om "djuplänkar" PO, är helt nytt för mig. Enligt vad jag lärt mig så är det alltid tillåtet att länka till andras sajter, men att det ändå tillhör god ton att först kontakta sajtägaren och fråga. Kanske det är dags för mig att revidera mina kunskaper nu då? Vet du var jag kan läsa mer om detta?
Svara med citat