Citat:
Ursprungligen postat av Thira
Det finns så många fina berättelser om grekisk filotimo som gör en så glad.
Och jag har flera, men för att ta en rykande färsk en.
Glömde min smartphone (ny Samsung) på en restaurang i Aten. Upptäckte detta först på hotellet. Mindes inte restaurangens namn men gatan den legat på mindes jag. Först; Receptionisten ringde runt till varenda restaurang på gatan. Men utan resultat. (Han lämnade ändå namnet på hotellet OM telefonen skulle komma fram.) Ingen hade hittat den och jag blev mer och mer desperat. Gick efter en halvtimmes letande på hotellrummet (i denna telefon har jag mitt liv, foton, mejl, allt) ned i receptionen.
Då berättar de att en servitör från en av restaurangerna hade varit där och haft min telefon med sig. Tyvärr visste inte receptionisten mitt namn och dfr inte mitt rumsnr. Servitören vägrade att lämna telefonen ifrån sig till någon annan än mig. Inte ens till receptionisten ville han lämna den. Han hade lämnat en lapp med namnet på restaurangen och jag kunde sedan hämta min telefon där. Han vägrade tom att lägga ifrån sig den på restaurangen och hade den fortfarande i fickan då jag kom dit. Han fick en stooor kram kan jag tala om. Vilken kille!
|
F o r en lettelse det måtte være, Thira!
- etter d e n innsatsen

Som vi liker å si, det kunne ikke ha skjedd andre steder enn i Hellas