Visa ett inlägg
Gammal 2016-07-15, 23:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Sv: Priset på restaurangmat

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tycker att det framträder allt tydligare här i tråden vad vi redan har konstaterat flera gånger. Det är en väldig skillnad på våra vanor, och därmed också på våra kostnader.

Med all respekt Birgitta, ert snitt på 18 euro (förmodar utifrån era tidigare rapporter att du menar för två personer) är ju baserat på att ni då och då ibland delar på en huvudrätt och aldrig eller mycket sällan äter någon huvudrätt. Och det tycker jag väl är helt smart om man prioriterar att resa lite oftare och inte vill sprätta iväg pengar i "onödan" på mat.

För oss är "maten halva resan" så då bränner det betydligt mera pengar. Inte sällan kostar våra middagar i Grekland lika mycket per person för oss som det gör för er tillsammans. Väldigt ofta blir det en meze-middag med en hel drös av smårätter och god dricka. Och ibland blir det istället en eller två små förrätter och sedan en huvudrätt. Så klart att det blir en väldig skillnad i pris!

Men, alltnog! De priser som rapporterats i den här tråden hittills signalerar för mig en rejäl prishöjning de senaste åren.

Masse
Tänker lite som du, Masse. Maten är en del av resan och vi pratar mycket om olika matupplevelser när vi sitter i vintermörkret och minns och längtar. Vi försöker...men misslyckas ofta...att köra varannan dag gyros, greksallad eller take away-food för att sedan, nästa dag, frossa i meze.
Sen brukar det ju finnas färdiga 2-3 rätters menyer för 2 pers inkl vin/ öl som är väldigt prisvänliga. Ofta får man även efterrätt och flygbränsle på köpet!
Det får man inte i Sverige!
Hälar Kajja, nu från Gilleleje i Danmark
Svara med citat