Ämne: Mer om Aten
Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-07, 01:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Mer om Aten

Fenomenet "laikí" är känt av alla som bott i Aten. Det är ambulerande grönsaks-och-annat-försäljare som annekterar en gatstump varje eller varannan vecka, framför allt i bostadsområdena. Där jag bodde hade vi laiki på fredagar längs nästan hela gatan Zaharitsa. Det dukas upp frukt och grönsaker i hundratals meter gatstump, och kommersen är ljudlig! Priserna lär falla mot slutet av dagen. Här kan man hitta även sockar och underkläder, blommor och småprylar av olika slag.

Det krävs god organisation för att detta ska fungera, och försäljarna är proffs, de hyr sina platser och de flesta produkterna kommer från namngivna landskap. Missa inte att vandra längs en gata som har laiki!

I en stad med så många gamla övergivna hus kan man vänta sig att hitta råttor . Till min glädje fann jag att många gillar katter och ställer ut kattmat och vatten lite överallt i kvarteren. Greker har annars dåligt rykte vad gäller husdjur, men det är många som är djurvänner också. Nja, inte råttvänner kanske... hundskit på trottoaren är inte heller så kul. men fenomenet "plocka upp efter din hund" har inte riktigt trängt in än. En bild av någon svensk prinsessa som städar upp efter hunden har cirkulerat i dagstidningarna.
Svara med citat