Citat:
Ursprungligen postat av giggsan
Är jättenyfiken på Telendos och vill verkligen fara över dit över en dag, eller varför inte stanna ngn natt 
|
Vi har bott i Pothia och i Panormos, men aldrig i Masouri/Myrthies. Vid förra besöket tänkte vi bo i någon av dem, men vi hittade inga lediga rum, så vi bodde på Telendos. Vi har bott på Telendos två gånger och älskar verkligen den lilla ön. På dagarna brukar vi oftast vara på Kalymnos. Båtarna går ofta och det tar nästan ingen tid alls. Ni skulle kunna göra en kombo och bo på båda öarna.
Så här skriver jag (bland mycket annat) om
Kalymnos på Kalimera:
”Vad är det då som gör att jag tycker om Kalymnos? Det finns flera anledningar, men den kanske största anledningen till att jag - och många med mig - tycker så mycket om Kalymnos är människorna som bor på ön. Greker är som bekant välkända för sin vänlighet och sin gästfrihet, det stämmer väl in på Kalymnierna också, men här märks det mer än på de flesta andra öar jag har varit på. Det finns många andra saker som gör att jag gillar Kalymnos, bland annat den bångstyriga huvudstaden Pothia det karga, men mycket vackra, landskapet, närheten till fina lilla Telendos, samt att Kalymnos är en ö där man för en gång skull får uppleva det vi många letar efter: det genuina Grekland.”