Tak alle
Som I forstår, så kan jeg kun anbefale et besøg på Kythira. Desværre er det ikke helt så enkelt at komme hertil, og det går dårligt at kombinere med andet end Peloponnes og Kreta. Der går dagligt en båd fra Neapoli (nær Elafonissos) på Peloponnes. Der burde også gå en båd fra Piraeus med ruten Kythera, Antikythera, Kissamos (Crete) og Gythion. Denne båd er for tiden ude af drift, og der forlyder ikke noget om, hvornår den vil være klar igen.
Den enkleste måde er fly fra Athen. Igen - desværre - så er flybilletten temmelig dyr (ca. EUR 120 - 150 tur/retur). Af og til holder Olympic "sale", hvorved jeg var heldig at få billetten til EUR 64, men det var så helt tilbage i december, jeg købte den.
På grund af disse årsager, så er her MEGET stille på denne tid af sommeren. Ikke meget er åbent, og som det måske fremgår af mine billeder, så har man det meste for sig selv, i hvert fald frem til lunch, inden resten af turisterne kommer på farten. Strandsenge og parasoller findes kun på få af strandene. De plejer at de kommer på flere af strandene ca. 15. juni.
Øboerne vil MEGET GERNE have flere turister, men skal jeg være ærlig, så gør de ikke så meget for at tiltrække nogle. Infrastruktur er nærmest ikke eksisterende, så man er nødt til at leje en bil for at tage sig rundt - eller taxa! Det siges, at der kører en bus fra Chora til Ag. Pelagia, men den har for mig være lige så usynlig, som den der (burde) køre på Ikaria! Som jeg lige nævnte, så er ikke alt åbent på denne tid af året, og det er heller ikke alle tavernaer, der har åbent, især ikke til lunch.
Sæsonen starter ca. 1. juli og varer indtil ca. 15. september, hvor øen - efter sigende (jeg har ikke selv oplevet højsæsonen her) - bliver invaderet af især grækere, italiener og franskmænd.
Der går et charterfly direkte fra Holland hertil. Jeg tror, det første kommer i morgen. Man har også i år lavet aftale med et Tjekkisk charterselskab, som skal bringe turister hertil i juli måned. Disse gæster bliver i 10 dage, så det vil sige, at der kommer kun 3 fly.
Netop det, at her er så få turister, er det der tiltrækker mig sammen med selvfølgelig den smukke natur, en masse små landsbyer, fine klostre, mange gode strande og en masse søde mennesker. De seneste gange har jeg valgt at opdele min ferie, sådan at jeg har boet nogle dage nord på øen og nogle dage sydpå. Det føles lidt som at bo på to forskellige øer!
Inden det bliver for varmt, det vil sige indtil midt maj og igen efter september, er øen en perfekt vandrer-ø. Man gør rigtigt meget i disse år for at vedligeholde vandrerstierne og for at genetablere gamle stier.
Kan du lide øer som f.eks. Skopelos, Patmos, Ikaria, Amorgos, så tror jeg, at du også ville kunne lide min favorit-ø.