Sv: Boka boende eller inte
Boka boende eller inte.....
Lite lustigt,jag tänkte faktiskt på just detta för ett par veckor sedan.
Dom senaste åren har vi bokat boende redan hemifrån. Nästan planlagt allt i minsta skruv. Det är så lätt med internet,man går in på bokningsbyråer och färjetidtabeller. Att planera är ju även en stor del av den kommande resan. Sen hoppas man bara att inte väder och vind gör att färjor ställs in eller att det blir strejker.
År 2001 skrev vi ett resebrev "Irrfärder i Odyssyeus kölvatten". Besökte 8 öar (Amorgos, Astypalea, Kasteorizo, Kos, Naxos, Nissyros, Rhodos och Tilos) samt Bodrum i Turkiet. Året därpå blev det 9 öar. På senare år och med ålderns rätt begränsades ö-hoppningen. Men så roligt vi hade!
På den tiden var allt så bekymmersfritt. Vilken ö ska vi ta härnäst frågade vi oss? Man rådfrågade en resebyrå som sålde färjebiljetter. Jag vill dock medge att även då hade jag planlagt lite i alla fall. Dock inte boende, det fanns ju alltid rumsraggare vid hamnen.Men ibland kunde det bli lite problem.
En gång kom vi med inrikesflyg från Rhodos till Heraklion. Taxichauffören som körde oss från flygplatsen rekommenderade ett hotell, samt lämpade av oss där. Det var vid midnatt och hotellet visade sig vara ett lyxhotell vars kostnad vi inte klarade av. Så vi gick vidare i mörkret. Efter ett ganska långt travande med våra väskor, som bara blev tyngre och tyngre, såg vi ett upplyst fönster och en öppen dörr. Aurora stod det på fasaden. Arne gick in för att fråga om logi. Tablå! Det visade sig var en lokal radiostation som direktsände! Heraklion-borna missade en radiosändning med snarkande turister!
Ibland kan man också vara lite dumdristig. Vi kom till Milos mitt i natten och hade aldrig tidigare besökt ön. Förväntade oss rumsraggare trots den sena timmen. Ingen! Men så kom en grekgubbe springande nedför en massa åsnetrappor. "Rooms?" Vi blev överlyckliga trots dom 129 trappstegen upp till pensionatet. Och vi fick en helt perfekt studio.
Visst är det mycket smidigare nu men också lite tråkigare.
Birgitta.
|