Sv: Friterad succini
Era idéer om att på något sätt reducera vätskemängden i succinin före friteringen verkar ju logisk. Att jag inte tänkt på det innan! Det är ju så vi gör med den rivna gurkan när vi gör tzatsiki.
Visst har det blivit en del toppfavoriter för oss också vad gäller fried succini.
Vår favorit då det gäller den allra tunnaste (chipsliknande) varianten är den som vi ätit många gånger på tavernan Calypso i Ammopi på Karpathos.
Godaste stavarna har vi käkat några gånger på en av tavernorna på hamn-hyllan i Perdika på Egina.
Och bästa skivorna äter vi ofta på Nikos taverna på standen i Agia Marina på Egina. De ser ut exakt som på den första av Birgittas bilder ovan.
Ikväll har vi tänkt käka grekiskt medan vi återupplever tv-sändningarna från månlandningen för 50 år sedan. Grekland + månen, det verkar som en bra mix.
Då blir det Tzatsiki, Greksallad, Fetafyllda spetspaprikor i ugnen, Retsina, en skvätt ouzo och självklart ....... ett nytt försök med Fried Succini. Då ska jag ta hjälp av era tips ovan och det som eventuellt hinner komma ytterligare före kvällen.
Jag kvitterar med ett litet tips om vår favorit vad gäller fetaost här i Sverige. Vi har nästan jämt stående en 1-kilos burk av Zeta´s färdigskivade fetaost i lake. Den tycker vi smakar fantastiskt saftigt och gott. Något helt annat än de små vacuumförpackade bitarna som förekommer och som vi tycker är alldeles för torra.
Masse
|