Visa ett inlägg
Gammal 2021-02-04, 14:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.

Jag är mycket stolt ägare av den gigantiska "Knäppupplevelser", ett enormt urval av musik, sketcher mm. från Knäppupp-revyerna på 1950- och -60-talet. Den har det kluriga skivnumret "BUM 1" och fick därför smeknamnet "Jättebummet" och naturligtvis ( ! ) finns den endast på vinyl, och detta i 3000 signerade exemplar. En bekant till mig hade denna redan från 1976 när den släpptes, så en gång i forntiden fick jag faktiskt låna det och spela igenom allting, 16 LP-skivor.

Nu för några år sedan fick jag syn på ett exemplar i en second hand-butik som jag passerade förbi långt innan deras öppningstid den dagen. Så jag ringde till dem och berättade ivrigt att jag avsåg att komma in på lunchen samma dag och köpa det. Sagt och gjort, jag minns inte vad jag betalade men det var ett par hundra kronor bara och jag kunde inte begripa hur i hela friden det gick till? Det är inte bara det att alla var numrerade, de var i den mån Povel kände till vem som köpte ett specifikt exemplar, även "namnade" och hade en liten kommentar. Det kunde stå "Grattis till ett snusförnuftigt köp", så stod det på det exemplar jag hade till låns en tid. Då när det hade kommit ut på senare delen av 1970-talet så var det omöjligt att få tag på, alla hade sålts vill jag minnas. Jag undrade länge om jag någonsin skulle kunna få tag i ett eget exemplar, och till vilket pris?

Men INTE BARA DET........namnet på köparen på det exemplar jag köpte, är en f:d friidrottsstjärna, OS-guldmedaljör och f:d världsrekordhållare (vill inte säga vem) så jag fick mig ett riktigt gott skratt och tycker att "jättebummet" därför är värt än mer än enbart det innehåll skivorna ger mig.

Kan tycka att det ibland blev ganska småtrist att lyssna igenom skivorna då allting är live-inspelningar. Det var en hel del långa stunder av väntan på nya sånger, sketcher osv. då det inte blev särskilt mycket redigerat i efterhand. I stort sett alla revyer som sattes upp runt om i Sverige, var i det stora vita tält de hade med sig överallt. Har dock i och för sig inte kollat upp exakta fakta om tältet eller om de var i andra lokaler också? Alla revydeltagare fick ju springa ut och in
från och till nya nummer, byta kläder osv. Dessutom, 16 skivor tar sin lilla tid att ta sig igenom, för mig tog det ett par veckor. Men det är ändå väldigt värdefullt att äga detta "Bum", i stort sett alla inblandade personer är ej längre i livet, människor som de som är födda de senaste decennierna ("nyvuxna"), inte känner till.

Sägas skall även att anledningen till det låga priset i inköp, var att då jag sedermera pratade med en bekant som har second-hand-skivbutik, så var det så att prissättningen numera beror på att "knappt någon längre känner till att Knäppupplevelser existerar", därför ingen efterfrågan. Jag skummade nyss igenom en Google-sökning och fann att jovisst, det finns tydligen något exemplar ute på någon auktions-site men jag tvivlar på att det kommer att bli "dyrt" för vinnande bud. Tragiskt? Nej det tycker jag inte, det är mer logiskt då jag har för mig att den sista inspelningen på skiva nr. 16 var från 1968, mer än 52 år sedan.

Om vi tänker oss tanken att vi hoppar fram till år 2040, 2050.......hur kommer minnet av t.ex The Beatles att vara DÅ. De som fanns delvis under samma tid som Knäppupp?

/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2021-02-04 klockan 15:05.
Svara med citat