Sv: På promenad i Agia Marina
Tänk vad du kan få till det Kajja!!!!
Jag hajade till när jag såg rubriken på tråden. På promenad i Agia Marina.
Wow, Kaja har varit på Egina!!! Det måste jag läsa!
Hann bara läsa ett par rader innan jag insåg att det inte handlade om "mitt" A M. Men fortsatte så klart att läsa. Och kunde ändå snabbt känna igen mig i känslorna som du beskriver. Detaljerna är olika men den där riktigt goa "komma hem känslan" är exakt densamma.
Jag blundar och drömmer. För mig skulle det börja när jag stiger av Elvira. Ja båten alltså! Hon hette så, den förra båten som trafikerade Pireus och Agia Marina på Egina. Sedermera är det en annan båt. "Hon" heter Alexandros, hur nu en hon kan heta så???? Men det spelar mindre roll.
Direkt när jag sätter fötterna på kajen och går den korta biten upp till bygatan och börjar strosa längs den genom byn så känner jag precis som du beskriver. Så underbart att vara "hemma" igen! Stannar till och morsar här och där vid tavernor och butiker. Ser fram emot när jag nån dag senare ska vandra uppför den slingrande landsvägen till Afea-templet och i den dallrande hettan njuta av den alldeles underbara pinjedoften. Se de pyttesmå rosa alldeles underbara mini-cyklamen som växer bland de nedfallna torra barren i skogen.
Sitter ner en stund hos Panos och Eleni på Cafe Marina och förhör mig om vad som hänt sen sist jag var här. Inser plötsligt att det är nästan sex år sedan jag var här senast. Tänk, ända sedan 2015!!! Då var det ju på tiden att jag kom hit nu! Eller skulle ha varit det, om det inte varit precis som det var för dig Kajja! Jag bara drömde!
Men det var ju inte så dumt ändå. Man tager vad man haver så här i pandemitider, även om det bara är drömmar! Tack för att du inspirerade mig Kajja!
Masse
|