Jag antar att ni precis som jag ständigt följer rapporterna om det förfärliga kriget i Ukraina. Jag har inga ord för det som nu händer. Men jag har en undran: hur tänker ni inför sommarens resor till Grekland. Det låter kanske som en bagatellartad fråga, och det är det också i jämförelse med hur alla Ukrainarna lider just nu, men jag vill ändå ställa några frågor.
Hur går era funderingar? Vill ni åka till Grekland som läget är nu? Kan ni tänka er att ligga på en solstol medan bomberna faller över Ukraina? Tror ni att det ens kommer gå att åka till Grekland i år? Hur många av er kan tänka er att bojkotta TUI vars huvudägare är en rysk oligark med starka band till den ryska regeringen, och som finns med på EU:s sanktionslista.
När jag frågade ungefär samma sak när pandemin började var det många som svarade: pandemin har snart blåst över, så visst ska jag resa. Andra svarade: självklart ska jag åka till Grekland såvida inte UD avråder från resor. Men pandemin blåste inte över och den finns fortfarande bland oss.
Om kriget mot Ukraina ska ”blåsa över” är det förstås ingen som vet, men en sak är säker: världen kommer aldrig mer bli den samma, och hur påverkar det oss, och hur påverkar det dig? Hur tänker du?
Jag har en resa bokat till Grekland om sex veckor och jag har mycket svårt att se att den resan blir av. Antingen ställs den in eller så väljer jag att stanna hemma. Tyvärr ser jag inga andra alternativ. Även detta år upplever jag som ett annus horribilis.
Som sagt hur tänker ni?
Bilden är från Achata beach på Karpathos.