Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Inressant att höra! Precis så har jag också tänkt för mig själv. Nu har jag ju inte varit där på 20 år, så jag vet inte alls hur det är nu. Men DÅ gick det att bo oerhört billigt där, vi betalade bara runt 20 kr per natt vill jag minnas. För två alltså! Fast enkelt var det, mycket enkelt. Och det kom bara salt vatten ur duschen - om det kom nåt 
|
När jag började resa till Ios i början av 80-talet låg priserna mellan 250- och 350 drachmer. Många av mina vänner valde det billiga alternativet, själv slog jag alltid på stort och bodde för 350 drachmer. För ett dubbelrum. Ett år stannade jag i nästan sex månader och såg mitt rum öka i pris var fjärde vecka. Det slutade med 1000 drachmer innan det började gå ner igen. Det var tider.
Ios är för övrigt enda ö tillsammans med Amorgos där jag
inte hittat något boende. Det var i augusti för många år sedan, vi sov på kyrkogården vid den vackra kyrkan i hamninloppet. Inte så kul. Nästa dag hittade vi ett rum, det minsta jag sett, och det kostade då 10000 drachmer. Vilket då var en förmögenhet.
Idag är det lugnare på Ios, färre åker dit och priserna är förhållandevis låga tack vare en kraftig överetablering.
Janne "det var bättre förr" Kalimera