Jag känner ju som sagt inte till JAN-böckerna, då det var före min tid, men jag känner igen samlandet.
Min fabläss var för westernhjälten Morgan Kane. I Sverige var han stor då och i föfattarens hemland Norge är han nästan helgonförklarad. Han fick t o m en egen låt insjungen av Benny Borg, som sedemera sjöngs in på svenska av Pierre Isacsson (som det var en bra dokumentär om på SVT igår).
Iaf. I Sverige gavs det ut 83 böcker om Morgan Kane. Jag har samtliga. I Norge gavs det ut 89. De sex norska som inte fanns på svenska har jag också. Sen förekom Morgan Kane i de tre böckerna om Diablito och givetvis har jag dem med. Det finns även två seriealbum utgivna. Va? Ja, jag har dem med.

Så det här med samlandet kan verkligen fånga ens själ.
Åsså detta. För några år sen var jag med fru bjudna på ett bröllop i Norge. Till min stora förtjusning, skulle det vara Wild West tema, så klädseln var klar. Brudparet var urtjusiga, där brudgummen var utstyrd ien snygg cowboy kostym med stilig hatt. Bruden native born princess. Och vad tror ni jag var? Ja, givetvis var jag ju Morgan Kane! Komplett utstyrsel med läderbandage om två fingrar (skottskada i en av böckerna). Att jag kände mig helcool är bara förnamnet.
Det vara bara en grej. Brölloppet hölls i Norge, så vi var TRE Morgan Kanes på tillställningen. Det var nästan så att man väste "This town ain´t to big for the three of us...."
/Netwolf