Visa ett inlägg
Gammal 2024-09-15, 14:43
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Vårt planerade besök till monasteri Theoktistis har vi fått ställa in. Det är rasrisk vid de stora kepsstenarna vid kyrkan så det är stängt för renovering. Vi kommer att passera där när vi ska till Manganitis på tisdag, får se om man kan komma in på området i alla fall.
Flera svenskar bor på Galini. Det har blivit lite utbytande om upplevelser och besöksmål. Vi blev tipsade om vandring i Halares ravinen. Fanns för övrigt med i vår planering. Det var lagom väder för vandring, lite växlande molnighet och vind, 25 grader. Vi började gå men konstaterade snabbt att det var inget alternativ för oss. Stickans onda knä sa ifrån och jag kände också att det var lite överkurs. Alldeles för mycket klättrande.
Vi drog mot Christos Raches tog en välskyltad väg från Nas och hamnade på riktigt eländig grusväg. När vi närmadr oss Christos höll man på att bredda vägen och förberedde för beläggning så den blir säkert bra. Vi tog en promenad genom byn, vackert, originellt, visst, men också en riktig turistfälla. Vet inte riktigt vad jag väntat mig, men lite besviken är jag nog. Vi tog en lätt lunch där.
Såg stor vägskylt mot Pezi och Vrakades. Jättefin bäg fram till dammen ovanför Pezi, sen blev det smal grusväg. Vände och körde till Vrakades. Även där stor skylt mot Pezi och kom ut på grusväg värre än den vi körde till Trapalo igår. Vi måste ha kört fel nånstans för plötsligt kom vi till en låst grind. Backade och lyckades vända. Tillbaka till Vrakades, såg skylt mot Armenistis. Efter några kilometer övergick även den till smal grusväg. Vi gav upp. Tillbaka till Vrakades och samma väg åter till Christos. Där hittade vi rätt väg till Armenistis och var lagom hemma till fika och vila.
Vi fick se mycket vacker natur. Gröna lummiga pinjeskogar, kala bergspartier utan växtlighet, vyer ner över kusten som tog andan ur oss.
Vi kom aldrig till Pezi och Langada.
Frågade vår värd om Langada. Det är en liten by med några hus. Våra svenska vänner på Galini hade vandrat från Vrakades till Langada och tydligen höll man på att förbereda för en Panigira, har också sett på Youtube att man brukar ha det där.
Det var dagens äventyr, rätt nöjda ändå fast vi ine kom dit vi ville
Kerstin
Svara med citat