Sv: Oktober - det nya Augusti
Jag har nyligen varit i Plomari på Lesvos, kom hem 5/10. Vid anländandet var det tvärgrått och regnigt, stod på hotellbalkongen och beskådade det unika för mig då jag varit van med molnfritt under många resor förr om åren. Temperaturen pendlade mellan c:a 17-18 grader morgnar och kvällar, till c:a 23-25 vissa dagar under en vecka.
Det var i sig en stor upplevelse att kunna få uppleva skiftningar vädermässigt, molnigheten var spännande och väldigt vacker både morgnar och kvällar. Då jag inte är någon badfrälst eller ens vistas på stränder så var resan fantastisk på det viset att jag knappt svettades alls. Plomari var lite sömnigt i oktober, tavernorna var glest besatta, någon hade rätt mycket gäster vissa kvällar vilket antagligen berodde på vilka som ansågs ligga högt uppe på "betygslistan".
På det hela var det en underbar vecka eftersom Plomari är så icke-turistisk rent allmänt. Vardagen och det bekymmerslösa livet där är slående och stadens centrum är så liten att det blir lätt att förstå sig på vad som finns att göra där. Därför är upptäckandet av bostadsområdena en stor del av vad jag sysselsatte mig med ett flertal gånger. Kvällstid och sena kvällar på balkongen krävde långärmad tröja, till och med linne innanför t-shirten så faktiskt tre lager tröjor under tillfällena med temperaturer under 20. Hellre säkerhet med flera tröjor än att gå omkring och frysa, en högst ovanlig känsla i Grekland.
/ Hasse
|