Sv: Karpathos direkt - bild
Hej igen!
Ja, jag hade en sagolik dag i gar. Inte bara vid Under the trees med den underbara maten. Pa vag dit korde jag ner till Finiki och det var ju alltsa det ljuvligaste lilla stalle jag hittills sett pa Karpathos.
Ett litet fiskelage, bara 3-4 tavernor, pensionat, det ar allt. Tavernorna stoltserar med god fisk - folk pa on lar aka dit pa kvallarna for att ata fisk i solnedgangen. Fiskebatarna i hamnen hade samma namn som respektive taverna, tavernaagarna fiskar alltsa sjalva.
Dar satt jag och laste med en frappe i stillheten, lyssnade till vagbruset (strand som sag badbar ut utan att vara sensationell) och till gamla zeibekika med Mitropanos som spelades fran en av batarna i den lilla hamnen dar fiskarna satt pa sina batar och donade med naten.
Helt fenomenalt stalle, alltsa. 1.10 med moped fran Pigadia i makliga 25 km/tim.
Och sen vidare till Under the trees, alltsa. Det ar ofattbart hur nagot kan vara sa sprodfriterat som derass zucchinisticks. Latt, latt friterade och kryddade med generost med oregano. Overkligt gott. Ett stort fat kostar 2 (!) E. Deras fantastiskt STORA fina grekiska sallad pa egenodlade gronsaker kostar 3 E. Otroligt. Darefter sloade jag nan timme pa en solstol nedanfor tavernan innan jag korde hemat igen.
I dag stod Olymbos pa programmet, men migranvarnaren stod pa red alert nar jag vaknade sa det var bara att ta medicin och ga tillbaka till sangen.
Nu hasar jag runt i Pigadia i stallet, har fikat pa stranden. Det blir inte mycket badat men det ar anda blasigt och smakallt sa det gor inte sa mycket.
Kan for ovrigt rekommendera Kafe Galileo i stallet for Pot Pourri om man ska surfa. Battre och snabbare datorer, 1 E per 20 minuter.
|