Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-02, 12:05
Simon (Kefalonia) Simon (Kefalonia) är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Sv: Avstånd på Kefalonia

Hej!
Visst är det ganska långa avstånd på ön, men det mesta går att nå med en moppe. Jag har åkt runt hela ön på moppe, men jag rekommenderar nog att stanna en natt i Fiskardo, för att åka fram och tillbaka på ön, är ganska långt. Vägarna har blivit bättre de senaste åren, kanske för bra folk kör för fort. Att hyra en bil fungerar bra och då går det enkelt att åka upp till Fiskardo över dagen. Det finns även buss som går tidigt, men den går hem ganska tidigt så dagen blir ganska kort. Om du ska snorkla rekommenderar jag norra delen av ön. Jag har varit med och gjort en studie av alla de fiskarter som finns runt om på Kefalonia och vi hittade 108 olika arter. I den norra delen är det lite mer sten och klippor vilket gör havslivet lite roligare. Det finns även några mer öde stränder även om det är svårt att hitta en egen strand under högsäsong. Det finns även del ganska bra snorkel platser på norra delen av Lixouri halvön. Jag rekommenderar att ta en tur och snorkla på kvällen natten, med en lampa. Då kan du se arter du annars inte skulle se, mycket muräna och bläckfisk.
Jag hoppas du får en bra semester på Kefalonia!
MVH
Simon
Svara med citat