Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-05, 14:35
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Hyra moppe/fyrhjuling

Har man aldrig kört moppe skulle jag nog rekomendera en fyrhjuling särskilt om man ska skjutsa. MEN det är lätt att köra moppe, och billigare!

Hur som helst så hade jag gärna haft en fyrhjuling på t ex Folegandros där det är grusvägar ner till många av stränderna, moppe gick utmärkt men komforten var kanske inte den bästa.

Som sagt det ingår alltid någon form av försäkring, ofta kallad 3rd Party incurance vilket innebär att den skyddar mot 3e person om du skulle krocka med någon osv. Den täcker dock INTE om du skulle skada fordonet själv dvs ramla eller åka in i en mur exempelvis. Inte heller om du får punka då kostar det X antal kr per km och några Euro för att få däcket bytt.

Med tillägget så täcker den sådana kostnader och om nåt händer med moppen typ att motorn pajar då kommer de och lagar där du är gratis.

jag är inte säker, men jag har för mig att på många ställen så är inte den sk tilläggsförsäkringen någon helförsäkring. Tror att det var som så på en del ställen att den täcker bara självförvållande skador på fordonet upp till en viss summa. Eller kanske är jag helt ute och cyklar. Har i vilket fall för mig att du kan få betala en självrisk upp till 4000kr om något händer.

Att inte använda bilbältet för att man ju inte krockar anser inte jag vara jämförbart med att inte köpa en tilläggsförsäkring mot punka och andra skador på fordonet.

Är det så att det verkligen är en helförsäkring man får då är det kanske värt det, på de ställena som vi hyrde på var det aldrig så. Vi kollade med vårat försäkringsbolag och förvissade oss om att den täcker ev skador eller olyckor istället. Kan vara ett bra tips

DRIVE SAFE och glöm inte hjälmen!
Såg många vuxna turister(!) som körde utan hjälm med sina barn som bar hjälm, idiotiskt...

Och glöm inte att du väjar när du är I rondellen, jag vet helt sjukt men så är det.

Lååångt inlägg blev det, sorry

/Alexandra
Svara med citat