Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-12, 12:48
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Vad gillade ni Thasso?

Vi var där tiden 1-8 juni och vädret var soligt, men ganska kyligt pga blåsten. Eventuellt var det det kyliga vädret som gjorde att jag faktiskt tyckte bättre om Karpathos dit vi var under andra veckan av juli i fjol. Iofs gjorde kylan att vi hyrde bil i tre dagar (ny suzuki Jimny för 69 € totalt) och såg oss omkring mera i bergen. Jag rekommenderar bergsbyarna för er som åker till Thassos, håll er inte enbart till stränderna! :-) Kör t.ex. upp till klostret Ag Pantleimon som man kommer till bla från Mikros Prinos (men även från Maries).

Vägen runt ön, samt till de större inlandsbyarna är asfalterade. Endast vägen till Kastro var slingrig grusväg (http://www.elisanet.fi/boet/thassosscan5.jpg).

Det var lite tidskrävande att ta sig till och från ön eftersom det inbegrep både mellanlandning, bussturer och båtfärder (vi åkte från Finland). Dessa kan ju vara intresanta i sig, men vi var ganska trötta när vi kom fram till hotellet 17-tiden på kvällen efter att ha varit på resande fot sedan kl 3-4 på natten.

Annars var hotellet i utmärkt skick och specielt gillade jag städerskornas humor. De fixade alltid till lite extra i rumen. Hotellpolen stängde dock lite väl tidigt (kl 20) så vi som åkte runt en massa hann nästan aldrig utnyttja den.

Limenaria, där vi bodde, var det inget fel på, men kanske inget speciellt med heller. Där fanns många bra restauranger med god mat samt - surprise - en massa söta katter.

Nån riktigt bra stand typ Amoopi, Apella, Achata på Karpahtos hittade vi inte. Golden och Paradise Beach kunde kanske ha varit bra, men de dagar vi besökte dom var det så kall vind (vi var ju där i början av juni) att vi for vidare ganska snabbt. Bäst gillade vi faktiskt Pefkari som ligger på promenadavstånd mitt emellan Limenaria och Potos (även om det fanns en och annan sjöborre på botten). Det kyliga vädret gjorde att vi kanske inte besökte/hittade riktigt alla stränder utan höll oss till bergen i stället.
Svara med citat