Citat:
Ursprungligen postat av pumpa
Jag har aldrig hört en enda Ikariot klaga på kummunikationerna -det ligger inte i deras natur då Ikarioterna är ett mycket speciellt släkte. Själv talar jag aldrig om för folk jag känner vad ön heter som vi reser till och vilket paradis det är för jag vill inte se den förvandlas till ett monster som Tex Rhodos.
No hard feelings -acceptera lokalbefolkningen som klarat sig med kommunikationerna i hundratals år... 
|
Jag tror jag nu förstår varför det inte finns fler busslinjer/fetare tidtabell etcetc.
De flesta på ön har bil eller tar taxi. För skolungdomarna finns allmänna kommunikationer ordnat under terminerna. Ovanpå detta har vi turister inte särskilt stort behov av fler bussar; vi är försumbara på sätt och vis; inte flörtar de med oss inte. Men, sätter man upp tummen så tar det inte många minuter innan man sitter i samspråk med en Ikarian, som frågar vart du kommer ifrån, i en dammig bil. Kostar bar kontakt. Vägarna tillåter inte höga hastigheter, det är lätt att stanna.
Sammantaget tror jag därför inte Ikaria kan bli något Rhodos, eller Samos heller.
Min okända medresenär, elva resor dit, säger när vi sitter på Paskaja första kvällen, "Det känns som att komma till världens ände". (Varför har hon inte sagt det förut?). Lång dags färd mot natt, barmhärtiga natt.
Jag, som alltid måste ha en egen definition på händelser/upplevelser, mumlar i skägget; det känns som att komma till välrdens mitt. Det var ju för fan här jag föddes.
Ingen utom de allra tokigaste reser på semester till världens ände. Det är solklart. Det tar 17 till 19 timmar för att få sätta sig hos Vassilli och Harris bord. Ingen transfer oavsett ryggsäck eller trolley. Men taxibilarna står på piren i Evdilos säkert som amen i kyrkan, eller kappellet.
Ikarias natur är hård och vacker, människorna tar några år att lära känna.
Nej, Ikaria kommer aldrig att bli ett turistmonster av något slag. Jag har iaktagit utvecklingen nu sedan 1991. Ikaria har sin egen definition på utveckling.
Lefteris