Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-24, 21:46
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hjälp en journaliststudent!

Hej,

Jag har ingen aning om något ställe som har praktikplatser, men vad jag föreslår är att:

- Ring inte. Skriv ett brev istället. En kort redogörelse behöver inte vara ett fullt CV direkt, utan mer några rader om dig själv.
Brevet skulle jag ställa till Personalansvarig på resp bolag. Ett telefonsamtal kan man avstyra ganska lätt, men ett brev tycker jag man ska få besvarat.

- Längden på praktikplatsen säger du ska vara 4 veckor.
Tänk på att det kan vara jobbigt att binda sig för fyra veckor på ett och samma ställe, föreslå kortare tid om du kan tänka dig det, och i så fall ha fler möjligheter att komma till ett annat ställe under resterande tid.

- Ett plus tycker jag är att du är ute i mycket god tid. Det är till våren du behöver ha din praktik. Det är inte fråga om att komma om en månad eller så ... Det tror jag är ganska avskräckande. Istället har man tid att verkligen fundera, både för din egen del som deras.

- Vissa arbetsplatser har "avtal" med vissa utbildningslinjer, försök få reda på vad just deras media-företag har för policy.

- Fördel är ju även åldern - att det inte är fråga om en 15 åring som behöver en prao-plats, utan en mer vuxen elev som har en journalistisk inriktning - måste vara ett pluss tycker jag.

Vet inte om ovanstående kan vara till någon hjälp men lycka till i alla fall! Ge inte upp!

Kram från Chris
Svara med citat