Det finns en anledning till att det finns nikotintuggummi men inte alkoholtuggummi. Och det är att beroendet faktiskt är väldigt olika. Visst, båda är centralstimulantia men beroendegraden är HELT OLIKA.
Många studier visar att det största beroendet när det gäller snus och rökning är VANEBEROENDET medan det fysiska beroendet är förhållandevis litet. När det gäller alkohol är det tvärtom. En alkoholist som håller på att avvänja sig och får i sig en liten mängd alkohol, förstör rent fysiskt avberoendeprocessen på ett sätt som en rökare/snusare som återfaller inte alls gör.
Därför är det inte alls särskilt "farligt" att fortsätta med nikotin i form av tuggummi eller tabletter. Tvärtom har det visat sig vara ett mycket bra och fungerande sätt att sluta röka eller snusa. Huvudsaken är nämligen att man övervinner vaneberoendet!
Sedan skiljer det sig naturligtvis ändå från person till person vilket sätt som passar bäst. Så gör det ni känner för och det som verkar funka bäst! Kom framförallt ihåg att ett eventuellt återfall är en VILJEHANDLING och inget annat.
Och ja, jag har också slutat röka en gång, efter många års cigarettmissbruk, så jag vet hur lätt/svårt det är. Om man verkligen VILL sluta är det faktiskt ganska lätt. Och jag vet att ni klarar det alla tre