Citat:
Ursprungligen postat av Lena*
Tittar nu runt på olika öar till nästa sommar, och Kalymnos är ett alternativ. Vi är en barnfamilj, barnen är 4 och 7 år gamla.
*Finns gränder på Kalymnos? Ni vet; vitt, slingrigt och mysigt...!
*Stränderna får inte så höga poäng, eller vad tycker ni?
*Känns ön mycket "turistad"?
*Är en älskare av Kykladerna, kommer jag att gilla Kalymnos?
*Andra byar värda att besöka på ön?
*Något annat speciellt med ön?
|
Hej!
Var med familj på Kalymnos i somras med barn i samma ålder som dina, våra intryck från ön kan man enkelt uttrycka i en mening: Trevligt att ha varit där men knappast ett ställe vi återvänder till.
Ja, jag vet att andra är av helt annan åsikt.
Det postiva med ön var att det var en otrolig utsikt från där vi bodde (Massouri), människorna där var trevliga.
Det går att hitta bra boende till bra pris, om du är intresserad har jag email samt telefonnr till ett lägenhetshotell där det finns pool.
Vi hade poolen helt för oss själva i somras när vi bodde där och det var en bedårande utsikt från poolområdet. Fanns även en "privat" liten badvik nedanför hotellet.
I övrigt känndes det som en turistort som var "döende".
Det fanns bara en väg längs kusten mellan Mirties och Massouri som allt låg koncentrerat runt, rätt så långa avstånd för små barnben plus att bilarna körde som tokar efter vägen.
Så något "vitt, slingrigt och mysigt" hittar du inte där.
Stranden består ut av grovt svart grus, om du redan har skämt bort barnen med Naxos stränder kommer inte Massouri beach att vara något för dom, vi tillbringade större delan av vistelsen vi poolen.
Pratet om "Kalymnos är grekland i miniatyr" förstår jag mig inte på.
Så har du vägarna förbi Kalymnos så kan det vara värt att stanna där några dagar, men jag skulle inte planera semestern efter det.
Hoppas att jag inte har förvirrat dig alltför mycket med mitt något negativa svar.
Mvh
Jonas