Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Agda
Jag upplever det som klinker(marmor)-golven "äter" upp värmen utan att bli varma. Jag känner flera här nere som har marmorgolv med golvvärme och ändå är golven iskalla på vintern! Och ägarna gnäller hela tiden över att de inte får uppvärmen i huset. Det hör ju till också att de har "upp i nock" tak,väldigt högt så AC:n orkar inte med även om de är på 12000btu.
Själv kan jag inte ha AC för hälsans skull.
Vad har ni, Monica och Yvonne för innertak?
Agda
|
|
Kanske just marmor äter upp värmen, för klinkers med värmeslingor som jag har i ett av badrummen är ljuvligt varm att gå på. Vi har timer så den sätts på när det behövs.
Vi har oxå högt i tak, men våra AC sprider värme jättebra. De beror ju oxå på hur man placerar dem i rummen.
Jag var emot AC i början pga av dålig luft men karln kollade upp de nya AC på marknaden i somras och vi slog till. De som vi köpte var inte billiga men de har filtersystem som gör att luften renas och min erfarenhet är att jag har mycket renare luft nu än innan, inte minst märks det på att dammet är borta. Hjälper mycket på sommaren när man oftast har öppet dygnet runt. Dessutom hörs det nästan ingenting.
Filtren måste rengöras varje månad men det gör man själv med dammsugarslangen så det är ingen match. De kan programmeras så att när man går hemifrån trycker man på home leave och temperaturen hålls jämn tills man kommer hem.
Och inte minst, det är mycket billigare än att värma med olja.
Monica