Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-18, 10:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Finland tryggt, men Grekland då?

Sverige har haft ett mycket aktivt arbete på många myndighetsnivåer och bland andra organisationer för att sexuella övergrepp ska uppmärksammas och anmälas vilket kan förklara de höga siffrorna. Vi har också en anmälningsskyldighet för många yrkesgrupper när barn utsätts för övergrepp. Hur det ser ut i andra länder har jag ingen klar uppfattning om.

Personligen upplever jag Grekland som ett relativt tryggt land att vistas i när man besöker mindre platser och öar. Aten betraktar jag numera som alla andra storstäder i Europa dvs osäkert och med extra vaksamhet. Det var skönt att ha med en vuxen son vid senaste Atenbesöket och speciellt vid resan från Pireus in till Aten som gjordes sent på kvällen. Börjar hellre min ö-luff på en annan plats i Grekland. Aten är också den enda plats jag besökt där jag blivit utsatt för rån. Ingenting liknande har hänt i andra länder jag besökt som Spanien, Thailand, Portugal och Brasilien. Kanske beroende på att jag naivt nog betraktade Grekland som tryggare och briste i uppmärksamhet och försiktighet. Numera betraktar jag nog personligen Thailand som det tryggaste land jag vistats i och Brasilien har den gladaste och hjälpsammaste befolkningen den höga kriminaliten till trots.

Eva
Svara med citat