Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Aha, spännande att höra! Jag börjar också bli lite nyfiken på Karpathos. Men när jag läser om Pigadia blir jag lite avskräckt av hamnpromenaden, som låter alldeles för turistifierad i mina öron.
Och då har jag undrat om man är helt hänvisad till Pelagos för att få bra mat? Inget ont om Pelagos, men man vill ju gärna testa något mer ställe.
|
Hamnpromenaden i Pigadia - ja, hela staden, faktiskt - är mycket lugn och stillsam under så gott som hela dagen. Vi brukade äta lunch vid en centralt placerad taverna där, Romios. Det var inte många gäster där vid den tiden. På tisdagar och lördagar, när fraktbåten kom, var det livlig biltrafik och mycket att titta på. Där satt vi som på första parkett och lät oss underhållas. Annars var det mycket lugnt, och en ren njutning att sitta där med en kall Mythos och fläktas av havsbrisen... Varje dag kom en liten tant och klättrade ned från gatan och tog ett dopp.
Vid tiotiden på kvällarna lever hamnpromenaden upp, men bara i så måtto att det är gott om gäster på restaurangerna samt att vi är många som promenerar fram och tillbaka och tittar på folk. Du får inte glömma att många av turisterna är greker, som har utvandrat till USA och kommer till hemön på semestern. Det finns visst ett livligt nattliv - framför allt i augusti - har jag läst på andra sajter,

men på nätterna sover vi vanligtvis, så vi har inte märkt något av det.
Men Pigadia är faktiskt mycket mer än bara hamnpromenaden, och det finns ett flertal små tavernor uppe i staden. Massor, faktiskt! (Min dotter har bl a anfört som ett huvudargument för återvändande till Karpathos: "Vi har ju inte hunnit prova alla restauranger än!"

) Vi hittade många bra ställen, men sedan fastnade vi ju på ett par favoriter som hade både mycket bra mat och väldigt trevliga människor, vilka vi har hållit kontakten med under vintern...

Nu har ju Pelagos bytt kock, så vi vet inte hurudan maten kommer att vara där, men vi går ju främst dit för att träffa våra vänner.

Om maten sedan är bra, är det ju ett extra plus, men den är inte huvudsaken för oss. Det finns andra ställen med livemusik, visst, men till Pelagos kommer vi att återvända av samma skäl: att umgås med vänner. Den "gamle" kocken har ju startat eget, så det stället måste vi ju också leta upp.
Sedan är Karpathos så mycket mer än bara Pigadia. Låt dig inte avskräckas av hamnpromenaden; det går att undvika den helt, om man vill!

Själva tyckte vi det bara var trevligt med litet liv och rörelse frampå kvällskvisten, efter dagens stora stillhet. Jag tycker att du ska ge ön en chans.Till och med kräsna Janne föll ju för den!
Karin