Att resa under graviditet innebär ingen särskild fara för fostret eller kvinnan. Men det finns en del saker som man bör tänka på innan man bestämmer sig för att åka.
Dels då det där med flyget. Som Cecilia säger så är det viktigt att ta reda på vilka regler som gäller. Minst lika viktigt är det att tänka igenom om man är beredd att ta risken att något händer när man är uppe i luften och inte kan få snabb hjälp.
Många gravida tycker att värme är jättejobbigt. Själv skulle jag aldrig har klarat av den grekiska hettan när jag väntade mina.
Att sola bör man göra med måtta under graviditet även här i Skandinavien där solen inte alls är lika stark som i Grekland. Alla celler i kroppen påverkas ju av hormonerna under graviditeten och det finns risk att man får (fula) pigmentfläckar som inte går bort. Jag har sett att det även ibland rekommenderas att man lägger en blöt handduk på magen när man solar för att fostret inte ska utsättas för så starkt ljus och värme.
Sedan handlar det förståss inte minst om hur man mår. I början av graviditeten kan man inte veta hur man kommer att må i femte månaden. En del mår illa hela tiden, en del är väldigt trötta, en del är väldigt känsliga mot lukter, en del har besvär med trög mage, en del har ont i ryggen och/eller höfterna osv. Att resa utomlands och må så är kanske inte så skojigt.
Dessutom finns det ju allvarligare komplikationer man kan ha råkat ut för och då är det knappast lämpligt att resa långt bort. Oavsett hur man mår bör man rådgöra med sin barnmorska eller läkare innan man bestämmer sig för att åka.
Och så ska man ha klart för sig att man tar en viss risk att något händer medan man är där och att man då inte kan få hjälp av den sjukvård man har kontakt med hemma.
Det finns säkert många som har rest utomlands under graviditet och mått jättebra. Själv skulle jag inte ha gjort det, mest på grund av värmen. Däremot fjällvandrade jag i sjunde månaden när jag väntade den yngste. Det var en himla tur att jag hade en ryggsäck att bära, annars skulle jag ha rullat nerför många gånger
Lycka till hur ni än gör och ta vara på den här underbara tiden! Den bästa i livet!