Hej!
Kea är ett bra val!
En lugn och vacker ö med ytterst få utländska turister.
Hamnstaden är inte den vackraste och det kan hända att man känner:"Vad grått, kargt och trist det ser ut".
MEN! Ge Kea en chans! Kea har så mycket vackert att erbjuda, hon är bara lite hemlig
Vi besökte Kea september -05 och vi bodde då i Otzias.
Otzias är en liten pärla med jättefin strand och två tavernor.
Det finns dock ingen matbutik, närmsta finns i Vourkari(20 min. promenad enkel väg)
Det är väldigt mycket enklare att upptäcka Kea om man hyr en bil, det gjorde vi.
Fast man får inte glömma att det finns väldigt fina vandringsleder på ön.
Från Otzias kan man åka upp i bergen till ett vackert beläget kloster(som jag just nu glömt namnet på)
Högt upp i bergen med milsvid havsutsikt ligger denna rofyllda plats.
Omgivningarna ser ut som på Amorgos.
Om man sedan åker åt andra hållet passerar man den mysiga lilla hamnen i Vourkari, där finns en hel del tavernor och supermarket(som sagt).
Sedan kan man åka upp mot Iolida, Chora, som är helt oemotståndlig!
Innan man når fram passerar man en liten butik som säljer produkter från Kea. Vi köpte underbar honung och likör samt godsaker.
Det finns som sagt massor att se och naturen är så varierad och så vacker!
Vägen från Chora till Pises är väldigt fin, den bör man inte missa.
Pises är en liten vackert belägen ort med fin strand.
Som sagt, det finns mycket!
Att tänka på när det gäller Kea:
Keas invånare är inte så vana vid turister vilket gör att de ibland kan uppfattas som lite nonchalanta.
Engelska talas inte så bra.
Det finns inga rumsuthyrare när man kommer av båten, så det är bra om man bokat boende innan.
På Kea blir man inte särbehandlad för att man är turist, utan här ses man som vilken människa som helst(Skönt tyckte vi, men servicen blir ju därefter

)
Nu till era frågor!
Båtar går det flera gånger per dag från Lavrio, ni behöver inte boka!
Man tar sig enkelt till Lavrio från flygplatsen i Athen med buss.
Ett alternativ kan vara att hyra bil på flygplatsen och köra själv till Lavrio och sedan ta med sig bilen till Kea.
När det gäller boende så är det bäst att boka i förväg.
Kolla på nätet.
Jag rekommenderar gärna Cavo Perlevos hotel i Otzias.
Vi bodde där och det var fint med endast några steg till den fina stranden.
Ägarna var trevliga, men kunde ytterst lite engelska.
Cavo Perlevos har en hemsida faktiskt och deras telefonnummer är:+30-22880-211 20 eller -211 40
mail: reception@cavoperlevoskeahotel.
Det finns flera andra uthyrare i Otzias, men jag vet inte om det går att hitta dem på nätet.
Hoppas ni fått svar på era frågor, annars frågar ni igen
Mvh. Stina