Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P
Vad jag inte gillar är vanan att ha ett lamm på gården sista månaden, som slaktas enligt hur gammal tradition som helst, judisk från början kan jag tro. Min man blev så till sig över detta när han var liten så han äter över huvud taget inte lamm.
|
|
Min svärmor har getter, några stycken som går utanför och betar i en lång lina var för sig. Hon flyttar dem till lite olika ställen runt omkring området.
Nu bor vi precis i utkanten av stan, men hon envisas med att ha kvar dem, bondflicka som hon är.
Inför varje påsk ska en killing slaktas, min man som är känslig fast han inte erkänner det, brukar dra ut på det i det längsta att komma ner och hjälpa till. Han brukar alltid ha något väldigt viktigt för händerna när själva slakten ska göras.
Svärsonen i familjen är bondpojke och är den som slaktar, efter en stund kommer min man ner och hjälper till att stycka. Mina barn har aldrig fått vara med om själva slakten. Det blir ju en chock för livet när man ska se detta när man är barn
Själva slakten har jag sagt till att de får göra i en dunge så att barnen inte ser detta, jag tycker oxå att det är hemskt.
Förra året var min syster här första gången en påsk, när killingen kom på bordet och huvudet med tänder var med, då lämna hon bordet. Jag har vant mig men syrran höll på att smälla av
När sedan svärsonen började äta både det ena och det andra på killingen, då tacka syrran för sig och gick upp till mig.
Monica