Imorse talade jag i telefon med min Santoriniboende väninna och fick info om olyckan.
Det var kaptenens premiärtur med fartyget, ett fartyg som ofta vistats i området utan problem. Kaptenen ändrade dock kursen lite så att det skulle vara lättare för passagerarna att fotografera fina bilder av ön. Fartyget gick då på grund och då försökte kaptenen ta sig därifrån med resultatet att 3 stora hål revs upp på fartyget och det började ta in vatten. Man stängde då av vissa delar av fartyget för att undvika katastrof och det är också här man spekulerar i om den franske pappan med dotter blev instängda medan hans fru och ytterligare ett barn klarade sig oskadda. Dykare har flera gånger varit nere för att försöka hitta dem men utan resultat (i varje fall var det så imorse).
Fartyget sjönk vid 05-tiden imorse där den ena ändan av fartyger ligger på 70 m djup och den andra på 20 m djup.
När jag tittade på grekiska nyheter igår kväll visade man en karta över Santorini och var färjekatastrofen ägde rum. Vad jag kunde se var det inte inne i calderan utan ungefär strax utanför Santorinis sydvästra spets (söderut om Faros)
//Zanét