Sv: Torsdag 12/4
Tänk, just idag tänkte jag att jag skulle skriva nåt om fenomenet Vothro, avloppscisternen, som det ofta är trassel med. Och så har Uffe samma tema.
Att man inte bör spola ner papper har flera skäl. Smala och klena rör är en sak. Jag spolade ner cellstoff när lillan var liten och det blev stopp i hela höghuset i Aten där vi bodde. Har förträngt hur mycket vi fick betala.
Sen är Vothron ofta av gammal typ där tvätt-och diskvatten samt toavatten sjunker ner i jorden medan fasta beståndsdelar blir kvar. Blanda in toapapper och det blir en cementliknande massa som hindrar vätskeflödet. Resultat: ring efter tömningsbilen, betala 50 €. Så kan det i modernare bebyggelse finnas "hemisteganå", halvtorr, och "steganå", heltorr cistern, som alltid måste tömmas. Dyrt som --och en anledning att snålspola. Alla måste vi på toa flera gånger om dan, vem kan uppfinna det perfekta systemet som inte förorenar, inte luktar och inte kostar för mycket.
- Jag tycker inte att det är besvärligt att ha en behållare för använt toapapper, hellre det än att behöva ringa efter Skatojannis ideligen.
|