Hei Louloudia!
Jeg skal svare på så mye jeg kan!
* Jag som Svensk medborgare måste väl söka uppehållstillstånd? Jag kommer inte att arbeta i Grekland till att börja med.Måste man arbeta för att få uppehållstillstånd???Eller räcker det att jag är "fru till grek"
Nei, du trenger ikke oppholdstilstand pga EU, men innen tre måneder må du ta med deg passet ditt og melde fra til politiet at du bor i Hellas.
* Hur får man ett AFM-nummer???Visst är det detsamma som ett svensk personnummer liksom????
AFM får du på skattekontoret/ligningskontoret. Det er et slags personnummer, kan du si. Men egentlig har ikke grekerne personnummer i den forstand vi har det.
* Min man kommer att jobba på "sitt" företag,men lönen är inte bestämd än.Är det verkligen skitlön där??han kommer jobba på TNT transport där,samma ställe han jobbar på nu. är orolig att vi inte kommer att klara oss..Jag kommer att plugga och får CSN....Är det så svårt att klara sig som man hör om????
Lønnene er generelt ikke høye, men... Du skriver i en annen tråd at han får utbetalt 1700 e/mnd, det er en bra lønn i Hellas. I fjor tjente jeg ca 1000 E/mnd, det gikk helt fint! Men, jeg er alene, og husleien var på 240 E/mnd (for en liten leilighet i Nafplio). 1700 på to voksne og to barn (?) gir ingen luksustilværelse. Men dette kan nok andre si mye mer om enn meg.
* Jag har hotellutbildning i grunden.Kan inte tillräckligt bra grekiska (och skriva absolut nada). kan man få jobb på hotell må tro??? Kommr att anmäla mig till en grekiska kurs där nere och lära mig prata och skriva,då borde det gå???
Her er jeg på tynn grunn, men iflg greske venner er hotelljobb og jobb i bar det enkleste å få for oss utlendinger. Når du i tillegg har hotellutdanning bør det gå bra. Men noe gresk må du nok lære deg først, så du kan kommunisere med gjester og ansatte
Brukar el/värme/vatten ingå???
Alle de jeg kjenner betaler dette separat.
hörde att kyl/frys/spis etc inte ingår oftast,stämmer det????
Ja, det stemmer.
*Mer papper som måste fixas eller är det bara uppehållstillstånd och AFM-nummer som behövs???Ska man inte folkbokföra sig,och hur då????
AFM er det viktigste, og registreringen hos politiet (går ut fra det er hos politiet også i Athen, men det bør du sjekke), regnes som "folkbok"føring.
Håper dette hjalp litt!