Skogsbränder ?
Översvämningar ?
Torka ?
Svält ?
Mord ?
Övergrepp på barn ?
Jordbävningar ?
Fattigdom ?
HIV/AIDS ?
Andra obotliga sjukdomar ?
Hemlöshet ?
Vet ej hur jag ska gradera ovanstående lösryckta "påståenden" angående tragedier som dagligen, varje minut, varje sekund inträffar utan att vi som individer kan göra någonting åt dem ?
Men att INTE kunna diskutera annat trivialt som t.ex söldukshjälp eller vad tusan som helst (t.ex sådant som inte har ett dugg med Grekland att göra), det är att sluta LEVA. Världen går inte under för att jag struntar i vad som händer, jag tänker inte känna mig skyldig för att jag inte gör någonting åt händelser som ovan. Jag lever inte för att jag tror att jag ska kunna lösa problemen. Jag lever för att jag tycker det är trevligt att leva och jag tänker göra mitt bästa för att fortsätta göra det. Skulle jag däremot kunna presentera en LÖSNING för något av problemen ovan så skulle jag gladeligen göra det men nu kan jag inte det och då kan jag nog som "betraktare" bara göra som alla andra, konstatera att naturen har sin egen gång. Om vi alla dör i morgon pga att naturen inte orkar med så må det väl vara hänt.
Varken Janne eller Eva L. kan förhindra skogsbränder, och ingen diskussion här heller.
Jag beundrar däremot människor över världen som engagerar sig, ofta gratis åt att åtminstone FÖRSÖKA lösa en del problem, kanske inte alla.
Mitt råd är: Leva vidare, må bra och vill jag göra någonting åt saken så väljer jag det själv.
Pessimist ? Knappast.
Realist ? Ja.
Samvetslös ?
................upp till andra att svara på.
Jag utnyttjade bara det fria ordet att uttrycka mig.
Hasse