Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-05, 21:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Priskoll= 89 % ?????

Det här skrev jag häromdan i en tråd om just den där priskollen (fast ingen hakade på så nu slängde jag tråden till förmån för Arnes)

Citat:
Indexet omfattar 60 olika varor och tjänster. Restaurangpriser finns med men inte hotellkostnader. Det hade nog gjort Grekland jämförelsevis billigare, i hur många andra europeiska semesterländer kan man fortfarande bo för 20-30 € natten?
Det är alltså 60 varor. Och indexet är framtaget med hjälp av ett engelskt konsultbolag som jag inte minns namnet på. Naturligtvis är det för turister - vilket jag tolkar som att de köpt varor och tjänster (utom hotell) som turister använder sig av.

Jag skulle absolut inte våga underkänna ett professionellt framtaget index bara för att jag tyckte att det lät dyrt. Det är ju ett INDEX, sammanvägt av olika faktorer - och eftersom det då är rätt billigt att äta ute i Grekland så är det ANNAT i Grekland som drar upp totalen.

Fast apropå äta, gå ut och ät en pizza och det är dyrare än här... Annan mat är svår att jämföra, tycker jag.

Min erfarenhet är att det mesta i livsmedelsbutiken kostar minst lika mycket som här hemma. Och tamponger är, tror jag jag brukar konstatera, dubbelt så dyra som på svenska apotek. Näsdroppar, kostar inte de ca 25 hemma? Det köpte jag på Karpathos för 4.10 €. Osv.
Svara med citat