Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-06, 08:51
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Sv: Priskoll= 89 % ?????

Men jag måste ändå säga att det har blivit mycket dyrare i Grekland än vad det var för ett antal år sedan. Prisnivån var mycket lägre på den gamla "drak-tiden" då drashmern fanns.
Jag minns mina luffar från början på 90-talet. En halvliter Amstel kunde man köpa på restaurang för mellan 150-250 drashmer, vilket motsvarande mellan 4,50-7,50 kr. Idag kostar en Amstel från 2-3,50€, vilket motsvarar ungefär 20-35 kr.
En greksallad kostade mellan 350-450 drashmer, vilket motsvarade 10-13 kr. Idag kostar en greksallad mellan 3-5€, vilket motsvarar 30-50 kr.
Jag minns även boendet. När jag luffade i början på 90-talet med 2 vänner så betalade vi i snitt för ett trippelrum runt 60 kr var per natt för mellanklasshotell i juli månad, vilket blir totalt 180 kr/natt. Idag får man räkna med minst det tredubbla för motsvarande.
Visst är det fortfarande billigt i Grekland, men förr var det sjukligt billigt.
-Men även om det skulle bli dyrare än i Sverige så skulle jag fortsätta att resa till Grekland. Det är ju ett gift, precis som tobak. Beroendeframkallande.
Visst blir resan roligare och mer avslappnad om man slipper att tänka på pengar, men får man helt plötsligt mindre för pengarna så planerar man ju sina inköp och utflykter bättre.
Reser om en vecka på en ytterligare Greklandsresa och hoppas att resekassan kommer att räcka även i år.
Ha det gott
//Homeros
Svara med citat