Sv: Priskoll= 89 % ?????
OK då var det 60 saker som ingick. Men jag såg den där listan för några år sedan i AB och jag tyckte inte den var speciellt representativ för det jag konsumerar i Grekland. Sedan skiljer priserna mellan öar och Athen, Supermarketen och den lokala marknaden.
Sedan anser jag att boendekostnaden skulle ingå på något sätt eller möjligtvis redovisas som separat Index eftersom den står ofta för en så stor del av semesterkassan. Att den inte ingår kan ju förklaras med att de som åker charter redan har betalt för boendet, men alla åker ju inte charter.
Men visst har det blivit väsentligt dyrare. Jag äter tex numera sällan sallad när jag reser ensam. 30 - 40 Kr för en tallrik grönsaker! Aldrig i livet. Det skulle sammanlagt bli kring 500 Kr under en tvåveckorsresa. Däremot beställer jag ibland en tallrik med enbart gurka och tomat.
En god vän till mig skämtade om när Grekland införde €. För att förenkla det hela så gjorde man så här: Kostade något 500 Drakar så satte man en punkt mellan 5:an och första 0:an. Och fick på så sätt det nya priset... Det ligger något i det...
Peter
|