Sv: Pruta!!!!!!
Jag tillhör de som prutar. Inom rimliga gränser! Jag ser ingen anledning att vrålpruta. Men jag gör det oftast på rum och andra dyrare saker. Aldrig på krafs bara för att spara några kronor...
Jag ser det så här: Hotellägaren har en viss fast kostnad, ränta, amortering, el, vatten, städning och personal osv, för sitt hotell. Oavsett om rummet hyrs ut eller inte. Och så vill han tjäna lite på sin verksamhet. Om vi ponerar att den fasta kostnaden är 15€ per dygn och rum, och han behöver tjäna 15, så är hans pris troligtvis 40 per natt. Han försöker naturligtvis tjäna lite extra och även kompensera för de som vrålprutar. Det rummet får man normalt sett för 30 om man försöker. Då är både han och jag nöjda! Om sässongen är riktigt dålig eller under riktig lågsässong kan man kanske få det rummet för 15 - 20 om man är envis. Han vill täcka sina kostnader men tjänar inget eller lite, och han är inte så glad...
Betänk detta: Den bästa affären är alltid är när båda parter är nöjda! Och det behöver inte enbart vara ekonomiskt. För min del kan det även handla om standard, läge, service, mysfaktor osv. Stämmer allt är jag beredd att betala några € extra.
Dessutom är det så att dessa personer oftast ska leva till nästa sässong av det de tjänar på sommaren. Så jag anser att det till viss del även är vårt ansvar att se till att de kan leva på sin verksamhet och på så sätt även finnas kvar på längre sikt. Däremot ser jag ingen anledning till att hotellägaren ska sätta in alltför mycket av mina pengar på sitt sparkonto... Därför prutar jag normalt sett.
Men om man prutar för hårt eller för mycket tycker jag att man visar förakt och brist på respekt.
Peter
|